perjantai 22. kesäkuuta 2012

Arvioita PDC:n esityksistä Kuopio tanssii ja soi -festivaaleilla 2012/ Performance reviews: PDC in Kuopio Dance Festival 2012

(Note: English translation below the Finnish text.)

Katso tästä Jorma Uotisen videohaastattelu Savon Sanomissa.

PDC Pori Dance Company sai kunnian olla tämän vuoden Kuopio tanssii ja soi -festivaalien ensimmäisen päivän esiintyjiä. Festivaalien pitkäaikainen taiteellinen johtaja ja hiljattain professorin arvonimen saanut Jorma Uotinen loi tapahtumaan yhdessä PDC:n, säveltäjä Atso Almilan ja Kuopion kaupunginorkesterin kanssa tanssiteoksen Symphony 4 – Dances. Kyseisessä teoksessa näyttäytyvät tekijöiden mukaan kaikki elämän sävyt yksinäisyydestä karnevaaleihin ja surusta hyvästien jättöön. Sen lisäksi PDC esitti alkujaan vuonna 1994 juuri Kuopiossa ensi-iltansa saaneen Tero Saarisen koreografian Wanha. Alun perin tätä ystävyyttä ja vanhenemista käsittelevää teosta tanssivat koreografi Saarinen ja Kenneth Kvanström. Nyt Kuopiossa nähtiin PDC:n Mikko Lampisen ja Riku Lehtopolun tulkinta teoksesta.

Kriitikoiden palaute teoksista oli suopeaa. Savon Sanomien Annikki Alku kirjoitti 16.6.2012 ilmestyneessä kritiikissään, että ryhmä [Sam Vaherlehto, Mikko Lampinen, Riku Lehtopolku, Kati Aalto, Riikka Tankka ja Meri Tankka] oli upeassa iskussa. Tekniikkaa ja energiaa riitti. Alku huomautti, ettei tanssillinen ilmaisu ollut kovin monipuolista, mutta hänen tulkintansa mukaan se oli koreografinen tarkoituskin. Teoksen musiikkia Alku kuvaili helmeileväksi ja hyvin liikkuvaksi. Hän pani myös merkille, että säveltäjä Almila oli nimennyt teoksensa osat yksinäisyydeksi, liikkeeksi, hovitansseiksi ja jäähyväisiksi, mutta Uotinen oli nimennyt koreografiansa osat optimistisemmin odotukseksi, actioniksi, partytimeksi ja hellyydeksi. Savon Sanomien kriitikon mukaan koreografia oli myös kiihkeämpää ja jatkuvavauhtisempaa kuin musiikki, vaikka se sitä noudattikin. Tero Saarisen Wanhaa hän kehui esityshelmeksi, joka on kestänyt aikaa.

Helsingin Sanomien Jussi Tossavainen puolestaan nosti esiin omassa arvostelussaan (16.6.2012), ettei Suomessa usein näe Kansallisoopperan ulkopuolella tanssin kantaesitystä, jossa olisi kokonainen sinfonia, jota täysmittainen kaupunginorkesteri soittaa. Tossavainen huomioi, että Almila osoittaa sävellyksessään historiatietoisuutta ja viittailee iloisesti moneen suuntaan, kuten Debussyyn ja Tšaikovskiin. Uotisen koreografiaa hän kuvaili vakaaksi laatutyöksi, jota PDCn tanssijat toteuttavat jäntevästi; Uotiselle ominainen liikkeen kontrolloitu ja näennäinen holtittomuus tuli Tossavaisen mukaan tanssiryhmän esittämänä hienosti esille. Kriitikko summaa kokemansa näyttäväksi, mutta ennen kaikkea musiikillisesti orkestroinniltaan korvaa hyväileväksi.

Kokonaisuudessaan Kuopion festivaali keräsi Aamulehden (20.6.2012) kertoman mukaan jälleen hyvin yleisöä, vaikka Kuopion teatterin näyttämöt eivät remontin vuoksi olleetkaan tänä vuonna käytettävissä festivaalia varten. Uotinen jatkaa festivaalin taiteellisena johtajana ainakin vielä seuraavat kaksi vuotta. - Kuljen silmät auki etsimässä ohjelmistoa. Maailma on etnisesti monipuolisempi, ja taiteen tehtävä on avata ovia näkemään muita, hän kertoo.



IN ENGLISH: PDC Pori Dance Company was one of the first performers of 43rd International Kuopio Dance Festival a few days ago. Kuopio Dance Festival's long time Artistic Director Jorma Uotinen, who recently became also Professor, had created there a new dance performance Symphony 4 – Dances with PDC, conductor Atso Almila and Kuopio Symphony Orchestra. This romantic symphony piece leaded the viewers from carnival of life to melancholy and sad moments of inevitable farewells. On festival PDC performed also choreographer Tero Saarinen's piece Wanha, which had its premiere originally in Kuopio (in 1994) with the choreographer himself and Kenneth Kvanström. Now this story of friendship and growing old was danced by PDC members Mikko Lampinen and Riku Lehtopolku.

Critics looked both of these performances positively. Annikki Alku from Savon Sanomat wrote (June-16-2012) that PDC [Sam Vaherlehto, Mikko Lampinen, Riku Lehtopolku, Kati Aalto, Meri Tankka and Riikka Tankka] were great in Symphony 4 – Dances. They were technically good and they had the energy for this piece. Alku also noticed that the dance performance lacked variety of expressions on purpose. She described the piece's music bubbly and nicely moving. According to Alku, composer Almila had given different names to the parts of the piece than choreographer Uotinen. While Almila called them with names like Being Alone, Movement, The Courtly Dances and Farewells, Uotinen called these parts with more optimistic names: The Waiting, Action, Party Time and Tenderness. The critic of Savon Sanomat found the choreography more ardent or passionate than the music, although the movement was combined to it. Of Tero Saarinen's Wanha she said it was a little gem that hasn't outdated.

In Helsingin Sanomat June-16-2012 critic Jussi Tossavainen pointed out that in Finland it's not usual to see a premiere of this kind of symphonic dance piece outside Finnish National Opera. He wrote also that composer Atso Almila shows well his knowledge in history and refers to many directions, including to Debussy and Tchaikovsky. Jorma Uotinen's choreography Tossavainen described as stabile quality work, which PDC Pori Dance Company performed well. In Uotinen's typical style the movement is highy controlled, although it looks uncontrolled. According to Tossavainen PDC dancers created this illusion fine. He found the whole performance impressive but especially musically pleasant.

According to Aamulehti (June-20-2012) the festival in Kuopio reached a large audience again, although in this year Kuopio Theatre couldn't be used for it (it's in renovation process). Jorma Uotinen will stay still at least two years as the festival's Artistic Director.
- I'm seeking openly new performances. The world has ethnically many sides and the art should open doors to see the others, says Uotinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti